Om je pure stem te spreken.
Home » Actueel

Veel gezongen door m'n jarige (!) vader :-).

 
 
 Dag allemaal,

Vandaag is mijn vader jarig (77!) en eergister vierden we kerst hier met m'n ouders en de familie van m'n zus.
M'n zus, met gezin, in Engeland was er niet echt bij, maar wel min of meer zal ik maar zeggen.
Er stonden lijntjes uit.

Dat was bijzonder, want er zijn ook jaren geweest dat er meer afstand nodig was met m'n familie.
Zo kan dat gaan.

En alle verhoudingen gaan op en neer, dus het was wel echt super dat we nu met z'n allen bij elkaar waren.

Zowel op deze dag, als op de dag met familie van Rik kwamen de Streets of London langs, een liedje dat mijn (jarige!) vader heel veel zong met de gitaar.
Dat vond ik zo leuk, dat ik zelf ook meteen achter de piano ben gekropen (je kan het hier beluisteren).
 
En ik gun iedereen dat bijzondere gevoel als je zelf muziek maakt.
Dat kan ook iedereen, daar ben ik gewoon van overtuigd, en welk niveau je hebt, maakt niet uit, het gaat immers om de ervaring.
 
Dus als je jezelf dat cadeau wilt geven, ben je welkom op een gratis proefles zang en/of piano (akkoorden leren)!
 
Klik dan op deze link

Ik wens je een mooie overgang naar het nieuwe jaar met mooie plannen!

met een warme groet
van Marjoline

ps: je kan me trouwens ook vragen om bij je thuis of bij speciale gelegenheid te komen spelen.
Lees meer »

Ook als je 'niet kunt zingen', kan je wel zingen. Deze overtuiging kan je soms best dwars zitten in het dagelijks leven. Hier een paar tips om je stem los te maken.

tip 1

Neem een melodietje wat in je opkomt (popsong, oud kinderliedje, reclamedeuntje) en neurie het na.

Op de fiets, tijdens de (af)was, onder de douche of in de auto. Het gaat er niet om hoe het klinkt, maar dát je klinkt. Je stem komt los, en je went eraan je stem op een andere manier te horen dan sprekend. Zing al die 'valse' noten voluit en met overtuiging! 

 

tip 2

Ga recht staan, twee voeten naast elkaar parallel en laat je door je knieën zakken in een ritmische beweging; je armen volgen de beweging en laat je langs je lichaam vallen en weer oplichten.

Dit is een fysieke oefening om je lichaam in beweging, in een cadans te krijgen; als je de schwung te pakken hebt, kan je er ook geluid bij maken. Voel je voeten op de grond.

 

tip 3

Drink een glas water met limoen of gember.

 

Om je lichaam te zuiveren, afvalstoffen af te voeren en je zuurtegraad te optimaliseren.

 

tip 4

Begeleid een herhalende beweging in je dagelijks leven met geluid.

 

Bij het snijden van de groente, het stofzuigen, het trappen op de fiets of het wandelen. Maak geluiden, zing melodietjes of brom er maar wat op los. Zo benader je je stem weer op een andere manier, kan je je hoofd leeg maken en meer in je lijf komen.

 

tip 5

Ga even zitten en voel na.

 

Altijd even navoelen na handelingen/oefeningen/momenten van actie. Om het effect in je lichaam en systeem te laten landen, de rust te hernemen en jezelf de tijd te gunnen om gedachten op te laten komen, ideeën te krijgen, inzichten bewust te worden, herinneringen op te laten borrelen.

 

Kies een oefening die lekker loopt en herhaal deze. Laat me anders weten welke dat is, dat vind ik leuk om te horen.

 

 

Veel plezier ermee!

en een warme groet van

Marjoline Kampinga,

 

praktijk Zinzin(g),

voor het spreken van je pure stem en het zingen van je (on)zuivere noten

 

Vertel het verder en/of

neem contact op voor een gratis intake/gesprek als je nieuwsgierig bent geworden (06-48120746 of marjoline.kampinga@versatel.nl).


www.zinzing.jouwweb.nl

 

 

 

Lees meer »

Hoe kan je je energielevel omhoog krijgen? Door in het moment te zijn. En hoe kan je in het moment zijn:

tip 1  Ga fotograferen: pak dagelijkse dingen, natuur, dat wat boeit, details, overzichten, kleuren, architectuur, mensen; hét middel om langer in het moment te zijn en je energie op hoger peil te brengen.

 

tip 2 Voel je voetzolen op de grond, het afwikkelen van je voet, de steentjes, treden, oneffenheden en spring van steen naar steen.

 

tip 3 Ga in je hangmat liggen, even chillen, of op een matje op de grond en stem af op de boom waar je onder ligt. Elke boom heeft andere energie: kastanje, eik, acacia of de blauwe regen.

 

tip 4 Ga aquarelleren ook al kan je er geen flap van: kies de kleuren die je laten stromen en teken eerst zelf iets of koop zo'n kleurboek bij de Bruna; aardig wat keus intussen.

 

tip 5 Ga douchen of neem een duik (39 graden hier, pufpuf) en voel de verkoeling of de opwarming, net wat je nodig hebt. 

 

Wat werkt? Waar gaat de energie van stromen? Herhaal datgene wat werkt, en lift jezelf naar het volgende level.

Dat kan je ook met je stem doen, jezelf naar een ander level liften. Ben je nieuwsgierig? Je kan contact opnemen voor een gratis intake. Om je zuivere en onzuivere noten te zingen en je pure stem te spreken. Of reageer hieronder:

Lees meer »

Soms wil je wat meer helderheid krijgen, over een bepaald item, een vraag of je lijf, omdat ie zwaar en stroperig voelt. Wat doe je dan?

Stel jezelf een paar vragen:

 

1 Welke kleur geeft je helderheid?

2 Welk deel van je lijf heeft helderheid nodig?

3 Welk voedsel geeft je een helder gevoel?

4 Welke handeling geeft meer alertheid?

5 En welke toon haalt de stroperigheid eruit?

 

Groen, blauw of rood? Ga schilderen, kleuren of tekenen in die kleuren. Of koop kleding in de kleuren die helder zijn. Of neem een duik in........

 

Stel vast welk lichaamsdeel helderheid nodig heeft. En laat de heldere kleuren door dat lichaamsdeel stromen.

 

Welk voedsel geeft een gevoel van ruimte? Kip, kwark, water? Citroen, munt, brood? Pasta, aardappel of zalm?

 

En welke handeling geeft alertheid? Verzin maar wat.....

 

En tot slot: tonen, klanken verruimen, geven helderheid aan het lichaam. Laat ze klinken.

 

Ben benieuwd wat bij jou werkt! Laat het anders hieronder weten. Dat vind ik leuk.

Deel het als het werkt; anderen kunnen er ook wat aan hebben.

Of klik op http://zinzing.jouwweb.nl/zang-stemcoaching voor een paar sessies om je helderheid te verdiepen.

Lees meer »

De vakantie gaat beginnen. Een prachtig moment waarop verveling of lamlendigheid kan toeslaan. Hier een paar tips om daar weer uit te komen:

tip 1 Begin met een tuin, ook al vind je er niks aan, vraag bij iemand een stuk grond in zijn of haar tuin als je geen tuin hebt, huur of onderhuur de moestuin van een ander, zet bakken op je balkon of in je tuin. Start klein: een paar potten of 1 vierkante meter is genoeg.

tip 2 Start met zaaien, koop kleine plantjes, ga planten, water geven, wieden, beetje paardemest erbij (oud!, niet te zuur) enz. Paar bloemen ertussen maakt het ook mooi. Vraag de papaverbollen van de buren. Zakje basilicum erbij.

tip 3  Vergeet niet te oogsten! 

tip 4 Geniet van je werk na elke stap die je hebt gezet. Ook als de slakken er bij zijn geweest en je oogst tegenvalt. Ja, die is leuk!

tip 5 Koop tussendoor pruimen op de markt, wat bramen erbij, bladerdeeg en rozemarijn en bak een heerlijke pruimenbramentaart. En nodig wat mensen uit om die met je op te eten. Want er zit aardig wat tijd tussen je eerste zaailing en je resultaten :-).

 

toelichting tip 1

Tuinieren is aardend, handen in de grond, buitenlucht, in beweging zijn, basaal handwerk. Los van het resultaat is het voor je fysiek heel goed. Even uit de computerwereld en je hoofd.

tip 2

Start met iets wat het altijd doet: zonnebloemen, slaplantjes van de Welkoop, 1 frambozenstaak van de biologische winkel en een paar jaar later heb je een bos namelijk. Courgettes niet te vergeten: geven prachtige bloemen, het groeit als een tierelier en je kan oogsten: heel leuk.

tip 3

Als je (leen)tuin dan vol staat met allemaal brocciliplantjes die je netjes hebt uitgezaaid en verzorgd en vertroeteld, is de teleurstelling daar als er een paar kleine froetsels aan je plant zitten of zelfs helemaal niks: pluk alles wat je kan oogsten en geef de buurman er ook van. Wie weet krijg je een aardbeienplantje van hem terug!

tip 4

Na elke tuinsessie even chillen en nagenieten van je werk voordat je weer verder gaat. Altijd even in de yin gaan (of was het nou yang?): navoelen in je lijf van de fysieke arbeid, de wind op je huid, de vogels die fluiten. De regen op je hoofd en de spierpijn in je rug. Dan gebeurt het eigenlijke werk. Hier gaat het eigenlijk om!

tip 5

Bak een pruimen/bramentaart!

(even googelen op pruimen bramen rozemarijn taart)

En omdat ik eerlijk gezegd na 1 jaar de moed had opgegeven, omdat m'n broccoliplantjes vrijwel niks opleverden, nam tot mijn verrassing mijn partner het stokje over en konden we bij navraag her en der ('we zoeken een tuin') een prachtig stukje grond lenen waar een stuk of tien geweldig oude fruitbomen staan.

Ik heb dit jaar maar een beetje getuinierd en kon gister de eerste pruimen en bramen van de bomen plukken zodat ik vanmorgen om 8 uur (!?!) al een pruimen/bramen/rozemarijntaart stond te bakken. 

Nu even nagenieten van de heerlijke geur............

 

Welke zin of tip blijft hangen? Waar kan je wat mee?

Is leuk als je me dat laat weten en

deel anders voor de verveler in je kennissenkring.....

of neem contact op voor een gratis intake als je verdieping zoekt.

Lees meer »

Zo halverwege het jaar vijf basistips waar je eigenlijk een heel eind mee kunt komen, het komende halve jaar. De beheersing van de vijf zintuigen, je voelsprieten om te achterhalen waarin je jezelf kunt ontwikkelen. Om evenwicht, balans te verkrijgen en stevig in je kracht te staan. Met zachtheid, mildheid en af en toe een schop(je) onder de kont. Als je deze op de wc hangt, of in de keuken aan de koelkast, heb je je fysieke, mentale, emotionele en spirituele checklist altijd bij de hand.

Zintuig 1

Je reuk: in hoeverre ruik je wat je eet, ruik je de natuur, ruik je de hond in huis? Heb je de linde geroken de afgelopen weken? Kan je blind ruiken wat je eet? Ruik je de geuren van mensen om je heen? De wijnen die je proeft?

Zintuig 2

Je smaak: in hoeverre proef je wat je eet, zonder te kijken? Proef je de nuances? Herken je de smaak van je favoriete ijsje, pindakaas of brood? Proef je het verschil tussen verschillende soorten water?

Zintuig 3

Je zicht: hoe scherp is je zicht? Durf je mensen in de ogen te kijken? Kan je je ogen ontspannen?

Zintuig 4

Je tast: kies je je kleding op basis van kleur, van vorm of op basis van de ‘zachtheid’ van de stof? Wat zit beter: een houten stoel of stof? Als je masseert of streelt: waar gaat de grovere beweging over in de subtiele? In hoeverre masseer je je eigen hand als je het been of de arm van een ander masseert? Hoe is je ritmegevoel – ook een vorm van tasten?

Zintuig 5

Je gehoor: in hoeverre hoor je zuiverheid en onzuiverheid als je zingt of als een ander zingt? Zing je wel eens eigenlijk? Of doe je dat niet meer omdat je ooit verteld is dat je dat niet kan?

Toelichting:

Je reuk is verbonden met je basischakra, onderin het bekken, je zitbotjes, heiligbeen, ‘schaam’been, bekkenbodemspieren en je geslacht. Met je levensdrift en je bestaansrecht. Het eten van rood vlees, roomboter, eieren is aardend, om dichter bij je aardechakra te komen. Net als wandelen, je voeten afrollen, het kneden van deeg en het zingen van lage noten.

Je smaak is verbonden met het tweede chakra onder je navel: het waterchakra waar het water en de emoties stromen. De levenslust en het genieten zijn in het tweede chakra gesitueerd. De tranen van verdriet en de tranen van vreugde. Als het even niet stroomt, kan je gaan zwemmen, onder de douche stappen, en je smaak gaan ontwikkelen: welk eten vind je lekker op dit moment? Eet je uit gewoonte of omdat je er echt zin in hebt? Ook je smaak van kleding bijvoorbeeld of hobbies. Waar ben je nieuwsgierig naar?

Je zicht is verbonden met het derde, vuurchakra in je zonnevlecht: daar zit je vuur, het vuur om te manifesteren, om jezelf in de wereld te zetten, de macht en de machteloosheid, boosheid en woede. Je maag kan opspelen als je teveel van jezelf vraagt, meer vuur verbruikt dan dat je onderste chakra’s kunnen ondersteunen. Als je teveel vuur hebt, kan je jezelf blussen met water, verkoeling zoeken op enigerlei wijze. Als je te weinig vuur hebt, moet je dit een beetje opstoken: brand een vuurtje J. Ga hardlopen, kom in de actie.

Je tast is verbonden met het vierde chakra, je hartchakra: de plek van de liefde, de glimlach en de hartepijn. Met een glimlach het verdriet dragen, laten smelten en laten wegvloeien. Je armen staan in verbinding met dit chakra: gebruik ze dan ook. In een sport, mee te dansen of te omarmen. Wanneer heb je voor het laatst tintelingen ervaren?

Met je gehoor hoor je je innerlijke stem. Soms is er zoveel ruis, gepiep of gekwek dat je het lastig is om met die stem in contact te komen: je oordelen, stemmetjes, drukte en lawaai. Je gehoor is verbonden met je keelchakra. Soms heb je een brok in je keel of wordt je stem afgeknepen. Of zing/spreek je altijd hoog en kan je maar niet in het lagere bereik komen of net andersom. Of zou je graag voor grotere groepen willen spreken, meer je eigen zegje willen zeggen. Reciteren, zingen onder de douche, grommen en brommen of op een koor gaan, zijn manieren om je gehoor te ontwikkelen.

De vijf zintuigen: de basis voor balans in je dagelijks leven, dat je leeft met je intuïtie, je televisieantenne.

Soms is het incasseren als je intuïtie je voor je gevoel in de steek heeft gelaten, dan ben je toe aan een volgende stap, een volgend level.

Om te groeien en te ontwikkelen, te bloeien en te doen waarvoor je hier gekomen bent: ………………………………………………………………………….…………..!


Welke zin of zintuig kwam binnen? Je kan reageren via marjoline.kampinga@versatel.nl <mailto:marjoline.kampinga@versatel.nl> om je volgende stap te zetten; of bellen met 06-48120746.

Als je meerdere stappen wilt zetten, en dat niet alleen wilt doen, kan je ook bellen.

Meer informatie vind je op www.zinzing.jouwweb.nl <http://www.zinzing.jouwweb.nl> over het spreken van je pure stem en het zingen van je zuivere en onzuivere noten.

·Stem/zangcoaching (individueel)

·Zing het lied van je ziel (individueel)

·Van stilte naar stem, zingend mediteren (yoga en de stem, maandelijks op woensdagochtend en -avond)

·Zingen vanuit je bekken, voor vrouwen (vrijdagochtend, maandelijks)


Met een hartegroet

Van Marjoline Kampinga,

Deventer

Lees meer »

Laat je stem op een andere manier horen: tip 1

tip 1  brommen, laag

tip 2  lippen op elkaar en zeg mmmmmmmmmmmmm

van hoog naar laag en van laag naar hoog

tip 3 brommen hooog

tip 4 laat je lippen bubbelen zoals je als kind deed; laat de wind door je lippen blazen

tip 5 klink heel hoog: Prrrrrrrrrrrrrrrrrrrr

tip 6 move your hips, recht je rug, laat je tong en zet er even flink de kracht onder door met hoge tonen je tong tussen je lippen heen en weer te laten gaan

 

Zo, weer lekker in je energie? 

Bij welke oefening stopte je?

Welke is je favoriet?

 

Wil je meer weten? Bel 06-48120746 of stuur een reactie.

Lees meer »